Autonvuokraamisen ABC – Mitä on hyvä huomioida?
Onko auton vuokraaminen turvallista? Mitä on hyvä huomioida? Auton vuokraamisen ABC – tuo sinulle esiin asiakkaittemme yleisimmät kysymykset helpottamaan tulevia varauksiasi! Saamme silloin tällöin kysymyksiä auton vuokraamisen turvallisuudesta Suomessa. Nyrkkisääntönä on, että kotimaiselta palveluntuottajalta vuokraaminen on todella turvallista. Asiakasta suojaa Suomen lainsäädäntö ja esimerkiksi kuluttajansuojalaki.
24Rent on kotimainen perheyritys ja investoimme vuosittain huomattavia summia oman järjestelmämme kehittämiseen. Asiakastiedon käsittelykäytänteet ja tietoturva onkin räätälöity EU:n määrittämien GDPR-standardien lisäksi paikallisiin erityistarpeisiin sopivaksi.
Autonvuokraamisen ABC muistuttaa kaikkia lukemaan varausehdot huolellisesti ennen varauksen maksamista!
KUN VUOKRAAT AUTON OLET JURIDISESTI AUTON HALTIJA
Auton vuokraamisen ABC:n ensimmäinen pykälä muistuttaa varaajia siitä, että kun varaat auton 24Rentiltä, tai muulta toimijalta Suomessa, olet lain edessä auton väliaikainen haltija. Tämä tarkoittaa sitä että vastaat autosta kuin se olisi sinun oma autosi. Jos esimerkiksi ajat nopeudenvalvontatolppaan ylinopeutta ja kamera välähtää, ohjataan sakko varaajan maksettavaksi.
Palvelussamme on myös mahdollista lisätä autolle lisäkuljettaja. On hyvä muistaa, että juridisesti näissäkin tilanteissa autosta vastaa alkuperäinen varaaja, eikä lisäkuljettaja. Näin ollen esimerkiksi auton vaurioitumistilanteessa asioita hoitaa alkuperäinen varaaja, ei lisäkuljettaja.
AUTON KUVAAMINEN ON ASIAKKAAN OMA ETU
Törmäämme usein asiakkailta tuleviin kuvaamiseen liittyviin kysymyksiin. Useat kysyvät miksi auto on kuvattava ennen vuokrauksen aloittamista ja myös vuokrauksen loputtua. Tähän on yksinkertainen vastaus. Auton huolellinen kuvaaminen on asiakkaan oman edun kannalta yksi tärkein vuokraustoimenpide ja tuo asiakkaalle turvan ongelmatilanteiden sattuessa. Auton etukäteen kuvaamisella voidaan olla varmoja että edellisen asiakkaan käytön, tai esimerkiksi varausten välissä tapahtuneen ilkivallan seuraukset eivät lankea varaajalle maksettavaksi. Molemmat osapuolet haluavat myös olla varmoja että varauksen aikana ei ole syntynyt uusia kolhuja, joten kuvaaminen varauksen loputtua on myös ehdottoman tärkeää. Myös asiakkaan edun kannalta on tärkeää voida todistaa millaiseen kuntoon hän auton jätti varauksensa jälkeen. Ole siis tarkka auton kuvaamisen kanssa ja ota halutessasi valokuvat myös auton sisätiloista talteen.
ENNEN VARAUSTA, VARAUKSEN AIKANA JA VARAUKSEN JÄLKEEN
On asiakkaan edun mukaista ilmoittaa välittömästi meille jos autossa ilmenee jotain normaalista poikkeavaa. Jos ennen varausta autossa on esimerkiksi sakkolappu, on tästä syytä ilmoittaa välittömästi asiakaspalveluumme. Jos autossa on varauksesi alkaessa esimerkiksi naarmu kyljessä, tai sisätilat ovat huomattavan likaiset, on tästä syytä ilmoittaa varauksen alkaessa mikäli tästä ei ole tietoa sähköisessä poikkeamalistassa. Varauksen aikana sattuneet vauriot ja ongelmatilanteet ovat yleisiä, joten niistäkin kannattaa ilmoittaa välittömästi. Mitä aikaisemmassa vaiheessa asiakas ilmoittaa huomionsa, sitä suurempi on todennäköisyys että lisäongelmilta vältytään.
AUTOVUOKRAAMO EI VAURIOILLA RIKASTU
Toisin kuin muualla maailmassa, autovuokraamo ei saa tehdä vaurioilla voittoa Suomessa. Tässäkin asiassa Suomen laki suojaa auton vuokraavaa asiakasta. Todellisuudessa autoihimme syntyvät vuosittaiset vauriokustannukset ovat yhtiöllemme huomattava tappio ja henkilöstöämme paljon työllistävä asia. Korjaamme vuosittain kustannuksellamme keskimäärin kaksi vahinkoa jokaisesta autostamme. Omavastuukorvaus ei riitä korvaamaan lähes missään tapauksessa kokonaan auton vauriota, auton arvon alenemaa, tai esimerkiksi vakuutusmaksujemme nousua. Pienenkin vaurioitumisen syntyessä, auton korjaamisen hinta on todellisuudessa paljon korkeampi, kuin pelkästään auton korjaamisesta itsestään syntyvät kustannukset. Jokaisen vaurion johdosta autolle syntyy aina seisontapäiviä, jolloin auto ei ole vuokrauskäytössä. Asiakas vastaa seisonta-ajan kuluista maksimissaan seitsemän päivän ajalta, vaikka korjaus kestäisi pidempäänkin. Näiden kulujen lisäksi auton korjaamiseen liittyy huomattava määrä työtä henkilökunnaltamme. Jokaisen vaurion myötä autojemme vuosittaiset vakuutushinnat myös nousevat. Jokainen auton vaurio aiheuttaa siis meille merkittäviä kustannuksia. Pyrimme kuitenkin auttamaan asiakkaitamme jokaisessa vauriotilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla.
TUULILASIVAKUUTUS
Ostat tuulilasivakuutuksella itsellesi mielenrauhaa, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia että tuulilasin halkeaminen, tai uusi kiveniskemä tulisi sinun maksettavaksesi. Kun ostat tuulilasivakuutuksen ja silti lasiin tulee kiveniskemä, niin tämäkin kannattaa ilmoittaa. Myöskään tuulilasivakuutuksilla ei yrityksemme rikastu, koska nykyaikaisen henkilöauton tuulilasin vaihtaminen maksaa keskimäärin 600-800 euroa ja pahimmassa tapauksessa laseja rikkoutuu useita vuodessa. Joskus asiakkaalta tulee pyyntö että tuulilasivakuutus oli turha, koska tuulilasissa oli jo kiveniskemä. Näissä tilanteissa on hyvä muistaa, että jokainen asiakas maksaa omat kiveniskemänsä, ei edellisen asiakkaan tekemiä kiveniskemiä.
YLEISIMPIÄ VAURIOITA – MITÄ ON HYVÄ HUOMIOIDA?
Yleisimmät henkilöautoihin kohdistuvat vauriot tapahtuvat parkkihalleissa ja erilaisilla parkkialueilla. Useimmiten kolhiintumiset tapahtuvat parkkihallien betonipilareihin, toisiin autoihin ja parkkipaikalta peruuttamistilanteessa. Erilaisissa pysäköintitilanteissa syntyvät vauriot ja autojen naarmuuntumiset kattaa lähes 60% kaikista henkilöautovaurioista, joten huolellisuus parkkeeratessa on erittäin suositeltavaa. Tämän vuoksi pääosassa autojamme on varusteina pysäköintitutkat ja/tai -kamerat.
Pakettiautojen kohdalla yleisimmät vauriot liittyvät lähes 95%:sti auton suureen kokoon. Erilaiset kylki -ja kattovauriot kattavat lähes 60% kaikista vaurioista. Pääosa lopuista vaurioista ovat puskurivaurioita. Pakettiautolla liikkuessa tulee ottaa huomioon auton suurempi korkeus, suurempi kääntösäde ja varsinkin erilaiset ahtaat tilat, johon autolla olisi tarkoitus mennä. Ei ole häpeä mennä auton ulkopuolelle katsomaan mahtuuko pakettiauto esimerkiksi parkkihallin sisääntulosta, tai pihaportista sisään.
JOS VAURIO TAI TAPATURMA SATTUU
Kuten aiemmin kerroimme, auton vuokrannut henkilö on auton väliaikainen haltija. Harvoin, mutta joskus on tullut vastaan tilanteita, jolloin asiakkaalle on sattunut kolaritilanne ja auto on kolarin johdosta mennyt ajokelvottomaksi. Muistutamme että auto on kuin omasi, eikä vakuutusturva sisällä spesiaalivakuutuksia ongelmatilanteiden kohdalla. Jos matkasi päättyy jostain syystä, on asiakas itse vastuussa matkastaan. Palvelumme vakuutukset eivät kata esimerkiksi hotellimajoituksia, taksipalveluita, tai helikopteria. Autoissamme on perinteinen liikennavakuutus, hirvi-, palo-, varkaus- ja törmäysvakuutukset. Nämä korvaavat normaalien vakuutusehtojen mukaiset vahingot valitun vakuutusomavastuun ylittävältä osalta. Huomaa, että varkausvakuutus ei koske eikä kata omaa omaisuuttasi.
Autokantamme on uutta joten tekniset ongelmat ovat äärimmäisen harvinaisia. Poikkeuksellisesti ajon aikana ilmenevien vikojen tms yhteydessä asiakkaan matkan jatkuminen varmistetaan olosuhteiden kulloinkin mahdollistamalla tavalla automaahantuojan, tai oman tiepalvelumme avulla.
PAKETTIAUTOILUN TOP 6 VINKIT – MITÄ ON HYVÄ HUOMIOIDA?
1. Säädä peilit itsellesi hyvään asentoon ja käytä reilunkokoisia sivupeilejä apunasi!
2. Tarkista auton mitat tarvittaessa hansikaslokerosta löytyvästä manuaalista. Iso pakettiauto mahtuu harvoin parkkihalleihin tai porttikonkien läpi.
3. Pitkän auton perä oikaisee mutkissa, muista suuret linjat äläkä käännä liian aikaisin.
4. Sosiaalisuus on ihan ok isolla autolla ajaessa jopa suomalaisille. Jos epäröit niin pyydä kaveria ulkona varmistamaan turvallinen reitti. Kuljettajan paikalta ei välttämättä näe joka suuntaan.
5. Huomioi porttikonkien ja ramppien katoissa olevat varoitusponttoonit. Viimeistään ne kertovat sinulle että ei kannata ajaa pidemmälle. Räystään reunassa oleva ränni tai matala parveke kertoo saman mutta valitettavasti liian myöhään.
6. Maltti on valttia – ole rauhallinen hengitä syvään, aja hitaasti ja nouse tarvittaessa ratin takaa tarkistamaan mahtuuko auto varmasti haluamaasi paikkaan.
MEISTÄ
24 Rental Network Oy on liikkumispalveluiden kehittämiseen keskittyvä 100 % kotimaisessa omistuksessa oleva perheyritys. Yritys toimii yhteistyössä kaupunkien, liikennelaitosten sekä asumis- ja liikkumispalveluita tuottavien yritysten kanssa. 24Rent on alan markkinajohtaja Suomessa tarjoten yli 1000 yhteiskäytössä olevaa ajoneuvoa yli 30 paikkakunnalla. Palvelusta löytyy henkilöautoja, pakettiautoja ja minibusseja kaikissa kokoluokissa. Palvelusta voi varata auton minimillään 2h tarpeeseen ja pisimmillään peräti vuodeksi.
Varaa auto osoitteessa: www.24rent.fi
24Rent tietosuojaseloste: www.24rent.fi/tietosuojaseloste/
24Rent vuokrausehdot: www.24rent.fi/vuokrausehdot/